Jak zorganizować rozliczenia i ewidencję VAT w samorządach
Wymogi sprawności i przejrzystości systemu ewidencji rachunkowej w jednostce samorządu terytorialnego wskazują, że centralny ośrodek rozliczenia podatku od towarów i usług powinien być umiejscowiony w księdze rachunkowej budżetu jst.
Obligatoryjne przejście od początku 2017 r. jednostek samorządu terytorialnego (jst) na scentralizowaną organizację rozliczenia VAT w skali całej jednostki samorządu terytorialnego, która obecnie jest podatnikiem VAT, zastępując w tej roli dotychczasowych podatników, czyli samorządowe jednostki organizacyjne, wymaga stworzenia organizacji rozliczenia tego podatku w jednostce samorządu terytorialnego i jej jednostkach organizacyjnych. Wobec braku szczegółowych regulacji prawnych tego zagadnienia, na organach:
- stanowiącym i
- wykonawczym
jednostki samorządu terytorialnego spoczywa obowiązek opracowania organizacji i procedur rozliczeń VAT w jednostce samorządu terytorialnego.
Kto pełni jaką rolę
Podział kompetencji pomiędzy organem stanowiącym i wykonawczym jest w miarę przejrzysty.
Organ stanowiący ustala zasady gospodarki finansowej wynikające z rozliczeń VAT. Do zasad tych należą zasady wyceny dochodów i wydatków budżetowych, którym odpowiadają przepływy finansowe oraz zasady rozliczeń VAT z samorządowym zakładem budżetowym. W tym drugim przypadku, taki wymóg wynika wprost z art. 24 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta